Raskausaikana kannattaa tavoitella riittävän vahvaa, mutta myös joustavaa lantionpohjan lihaksistoa. Synnytyksen jälkeen lempeiden harjoitteiden pariin voi palata oman vointinsa mukaan esimerkiksi parin päivän kuluessa.

Matkaopas synnytykseen ja sieltä takaisin -kirjassa neuvotaan, miten lantionpohjan lihaksistoa kannattaa harjoittaa raskausaikana ja synnytyksen jälkeen.

Raskausaikana

Raskauden edetessä lantionpohja kuormittuu, mikä aiheuttaa lihaksiston venymistä. Synnytyksessä venyminen on erityisen voimakasta.

Hyväkuntoiset lantionpohjalihakset edistävät synnytyksestä palautumista ja voivat pienentää todennäköisyyttä virtsankarkailuun ja kohdun, virtsarakon tai emättimen laskeumiin synnytyksen jälkeen ja myöhemmällä iällä. Lantionpohjan lihaksiston kunnolla on yhteys myös seksuaaliseen nautintoon.

Ennen synnytystä ihannetilanne olisi, että lantionpohja olisi riittävän vahva, mutta myös joustava. Jos lantionpohjan lihaksisto on kovin tiukka, se ei välttämättä jousta toivotulla tavalla synnytyksessä. Hyvän lihaskunnon lisäksi tärkeää on taito rentouttaa lantionpohjan lihaksensa. Rentouttaminen voi nopeuttaa ja helpottaa vauvan etenemistä synnytyskanavassa.

Lantionpohjan rentouttamista voi harjoitella esimerkiksi niin, että jännittää ensin lantionpohjan lihaksia ja laskee sitten lihakset täysin rennoiksi.

Synnytyksen jälkeen

Muutaman päivän sisällä synnytyksestä voi kokeilla varovasti, tunnistaako lantionpohjalihaksensa. Mene kylki- tai selinmakuulle, ja kokeile supistaa lantionpohjan lihaksiasi hellästi.

Kirjassa neuvotaan, että esimerkiksi vauvaa imettäessä voi tehdä lantionpohjan kevyitä harjoitteita pari kertaa päivässä. Harjoitteet kannattaa aloittaa varovasti oman vointinsa mukaan.

Myöhemmin lantionpohjalihasten harjoittelua voi tarvittaessa tehostaa emättimeen laitettavilla harjoituskuulilla tai muilla harjoitteluun tarkoitetuilla apuvälineillä.

Artikkelin lähteenä on käytetty Matkaopas synnytykseen ja sieltä takaisin -kirjaa. (2018. Kosonen, L. Kustantamo S&S.)

© pääkuva pixabay.com

Seuraa Vauvavuosi.fi:tä Facebookissa ja Instagramissa!

Lue myös: ”Kuinka monta tikkiä laitoit?” – kätilö oikaisee väärinkäsityksen ompeleiden ja toipumisen yhteydestä

Written by Senni Loikala

Lapsiperhearkea elävä online-toimittaja, jonka kotitalouteen kuuluvat myös opiskelijamies ja ikiliikkujaa muistuttava labradorinnoutaja.